Rok 2024/2025
Terénní cvičení na Milovech 2024

Terénní cvičení na Milovech 2024

Dne 5. září se 9. a 8. ročník vydal na terénní výpravu na Milovy. Celý výlet započal srazem před školou ve Sněžném v 7:35. Když jsme se všichni sešli, neváhali jsme a vyrazili pěšky směr Milovy. Náš cíl byl Milovský rybník, kdy jsme se měli setkat se studenty Masarykovy univerzity, kteří si pro nás připravili program na téma Vody a Louky. Podle těchto témat jsme se rozdělili do dvou skupin a pak už nás čekala zábava a spousta nových věcí, které jsme se během tohoto dne naučili.

Naše skupina si vybrala jako první téma Vodu, takže si nás studenti vzali na místo, kde měli vše již připravené. Nejdříve jsme si připravili takový pokus, při kterém jsme z odebrané vody z rybníka, měli zjistit, zda se přímo v Milovském rybníce nacházejí sinice. Jedna studentka ochotně nabrala vodu do sklenice a řekla nám něco o tomto pokusu. Například jsme se dozvěděli, že se tento pokus jmenuje Maršálkův test. Nebo také to, že aby tento pokus byl důvěryhodný, je zapotřebí, aby se sklenice s odebranou vodou ponechala alespoň 15 minut na slunci. Během tohoto času jsme se tedy vrhli rovnou na druhou aktivitu. Tento experiment nám měla ukázat, jak probíhá přeměna z vody povrchové na vodu podpovrchovou. Vytvořili jsme si tak naši vlastní simulaci tohoto jevu. Studenti nám nejdříve vysvětlili, jak při této aktivitě postupovat, a dokonce i přímo ukázali, jak tento experiment sestavit. Bylo to zábavné a pár věcí jsme mohli udělat lépe, ale s výsledkem jsme byli spokojení. Do rozřízlé PET lahve jsme si sestavili vrstvy “půdy”, které se skládaly z vaty, písku, štěrku, kamení, mechu a větviček. Pomocí zavařovací sklenice jsme odebrali špinavou vodu z rybníku a z té pak ještě malé množství do zkumavky. Když byl náš výtvor dokončen, začali jsme nalévat špinavou vodu do našeho prototypu půdy. Voda se takto profiltrovala a mohli jsme ji porovnat se špinavou vodou. Poté jsme se zpět vrátili k předchozí aktivitě. Experiment dokázal, že se v Milovském rybníce opravdu nacházejí sinice a nejsou to pouze řasy nebo špína. Na nás už ale čekala hned další a poslední aktivita týkající se vody. Pří této jsme se měli pokusit pomocí bentosky vylovit bezobratlé živočichy z vody a přemístit je do nádoby, kde jsme se na ně mohli lépe podívat a zjistit o jaké zvíře se jedná. Tato aktivita byla také velmi zajímavá a připomněli jsme si pár bezobratlých živočichů. Ke všem třem aktivitám jsme dostali pracovní listy, které jsme postupně vyplňovali. Pak jsme se prohodili s druhou skupinou a mohli jsme se věnovat aktivitě s tématem Louka. Naše skupinka se sešla na louce s jinými studenty, kteří nám vysvětlili, čemu se budeme věnovat. Rozdělili jsme se ještě do menších skupinek a byl nám přidělen papírový pytlíček, ve kterém byly kartičky s obrázky. Aktivita byla prostá – najít byliny, které nám připomínají dané obrázky na kartičkách. Jenže je opravdu najít, už tak lehké nebylo. Naštěstí jsme to s pomocí studentů zvládli a pak jsme se znovu sešli. Tam už byly nachystané obrázky s květinami, které jsme našli. Mohli jsme si to takhle hezky zkontrolovat a zopakovat si názvy rostlin. U této aktivity jsme se už se všemi rozloučili a vydali se na zastávku. Autobusem jsme se vrátili zpět do Sněžného a tím celý výlet skončil.

Byla to velmi zajímavá zkušenost, při které jsme si připomněli věci, jež jsme zapomněli. V kolektivu se příjemně pracovalo a tento výlet bych velmi doporučila.